PR v roce 2014: důvěra nad zlato

06/01/2014

Zajímavým aspektem korporátní komunikace je, že je acyklická. Když se firmě daří, potřebujeme komunikovat úspěch. Když se firmě nedaří, potřebujeme předpovědět krizi, řešit ji včas a komunikovat se všemi partnery tak, abychom navigovali útlum co nejhladčeji.

Tento článek byl publikován 6.1.2014 v časopisu Komora

Jediná věc, co obě fáze spojuje, je, že vždy chceme vyvolávat u lidí, na kterých nám záleží, pocit důvěry a bezpečí: že víme, co děláme, že víme, kam jdeme a proč. To je jedna ze základních rolí komunikace. A to je také přesně to, na co bude pozornost profesionálních komunikačních odborníků zaměřená příští rok.

Přehlcení technologiemi

Čeká nás v příštím roce ekonomické zotavení?

To ještě nevíme – ekonomické blaho bude nejspíš dáno každému podle toho, jak jsme se na návrat růstu připravili.

Jedna věc je ale jasná: svět technologií na nás bude dále chrlit další a další novinky, které se nedají ignorovat.

Pro profesionálního komunikátora to je noční můra: zatímco se za posledních pět let marketingové rozpočty krátily a lidé jsou vyčerpaní úkolem udělat více s méně, pozornost klíčových cílových skupin se vesele roztříští dál na další nové komunikační platformy.

Jak to vše zvládnout? Jak někdo může být odborníkem na vše, když jen Facebook přichází se změnami měsíčně, pokud ne častěji, a profesionální komunikátor musí vše sledovat, porozumět, integrovat do komunikační strategie firmy a zároveň si udržovat nadhled a spojení komunikace s ekonomickými cíli firmy?

Potřebujeme důvěru jako sůl

Uvězněni mezi mlýnskými koly tlaků korporátních cílů a rychlým vývojem komunikačních technologií, píáristé nemohou dělat nic jiného než se vrátit k základním hodnotám komunikace.

Proč to vše děláme? Čeho tím chceme dosáhnout? A jak to můžeme dělat efektivně a udržitelně, aniž bychom se vyčerpali nebo zbláznili? Podle všech indikátorů se dá očekávat, že v příštím roce trendy, které se již pár let uplatňují globálně – například strategické řízení obsahu, firemní storytelling nebo brand journalism – dorazí i k českým firmám.

Můžeme očekávat, že budeme číst více firemních blogů nebo uvidíme více příběhů a kvalitních videí. Že čím dál více manažerů bude vystupovat profesionálněji, a to nejen před kamerou. Že se firmy začnou více zabývat podstatou vlastní kultury, kterou ve snaze přežít ekonomickou krizi zanedbávaly. Že velkou částí firemní kultury bude emoční inteligence a cross-kulturní, věková nebo genderová komunikace. Že firmy budou více investovat do pěstování, udržování a rozvoje dobrých lidí a do leštění image, aby mohly přitahovat další dobré lidi, projekty nebo zákazníky. Možná se i české firmy konečně začnou zabývat krizovou komunikací nejen za pět minut dvanáct, ale strategicky, systematicky a hlavně včas.

Aby nám někdo věřil, musíme věřit nejdřív sami sobě

To vše můžeme očekávat v roce 2014. Podstatou ale toho všeho bude, že všechny komunikační prvky firem nebo osob budou chtít získat zpátky důvěru, na které se tolik podepsala ekonomická krize.

Důvěru v mezilidských vztazích, důvěru v to, že čestné slovo platí, důvěru, že se všichni díváme stejným směrem. K tomu, zda se nám podaří v české společnosti probudit ducha důvěry, bude hodně přispívat i politická scéna – koneckonců tam se nastaví tón pro to, co je v naší společnosti přijatelné.

Na druhou stranu, pokud chceme vyvolávat pocit důvěry u svých zaměstnanců, partnerů nebo zákazníků, potřebujeme nejdříve důvěřovat sami sobě. Potřebujeme si věřit, aby nám někdo jiný věřil.

Pokud nemáme srovnáno v sobě, proč děláme to, co děláme, a pokud si nevěříme, PR je k ničemu.

Ekonomická krize nám dala velkou příležitost zamyslet se nad sebou a změnit vše, co už nefungovalo. Úspěch příštích let bude patřit těm, kteří se toho nebáli a už jsou na nový směr připraveni.

***

CRISTINA MUNTEAN

Je profesionální komunikační poradkyní, mediální lektorkou a koučkou. Má více než dvanáctiletou praxi v českých, rumunských a mezinárodních médiích. V srpnu 2010 v Praze založila poradenskou a vzdělávací PR agenturu Media Education CEE. Mezi její klienty patří vrcholoví manažeři, diplomati a veřejní činitelé, kteří chtějí mít ve svých komunitách rozhodující slovo. V červnu 2011 byla Cristina zvolena prezidentkou českého PR Klubu; v lednu 2012 byla zvolena předsedkyní marketingového výboru Americké obchodní komory v Praze. Cristina mluví rumunsky, francouzsky, anglicky a česky.

Zabývám se strategickou komunikací, emoční a systemickou inteligencí lidí i firem. Pracuji s dnešními i budoucími lídry na rozvoji jejich komunikačních dovedností, budování osobních značek a kompetencí ve vedení týmu i firem. Lidi, týmy i společnosti podporuji formou poradenství, školení, koučinku i mentoringu.