O emoční inteligenci se v poslední době mluví čím dál více, primárně ve spojení s managementem a možnostmi zvýšení produktivity práce. Je obecně známo, že podíl mentální inteligence (IQ) na úspěchu jednotlivce je jen 20%; zbytek záleží právě na emoční a sociální inteligenci člověka, na jeho schopnosti znát sebe a ostatní a schopnosti angažovat do své tvorby jiné lidi. Méně se ale řeší role emoční inteligence v podnikání. Přestože jsou podnikatelé první na ráně, co se týče stresu, nejistot a rizik syndromu vyhoření, mluvíme příliš málo o tom, jak by větší sebeuvědomění a umění zacházet s vlastními emocemi či s emocemi ostatních mohly prospívat firmám i kvalitě života podnikatelů.
Jedním z nástrojů na rozvoj emoční inteligence je enneagram, také nazývaný psychologický systém pro zdravé lidi nebo mapa lidského života. Enneagram popisuje devět struktur osobnosti, které se vytvářejí podle našich vrozených preferencí (vliv genetiky) a podle naučených zvyků neboli strategií, jak dosáhnout toho, co chceme, a jak se vyhýbat tomu, co nás bolí nebo omezuje. Enneagram pomáhá uvědomit si sama sebe, ale také pochopit vnitřní mechanismy fungování ostatních. Samozřejmě ale nezůstává jen u toho. Formou uvědomění si svého aktuálního stádia rozvoje – nebo stupně zralosti osobnosti – enneagram nabízí také nástroje k rozvoji sebeovládání a sebemotivace a také velmi praktické aplikace třeba v oblasti komunikace, partnerství, rodičovství, finanční inteligence nebo vedení lidí. Proto je jedním z nejužitečnějších nástrojů, co se týče duševního zdraví a možnosti rozvoje emoční inteligence podnikatelů.
Pojďme se blíže podívat na charakteristiky každé struktury osobnosti podle enneagramu, na její dry pro podnikání a rizika (nejen) v podnikání, které jsou spojeny s každou strukturou.
Celý článek, který zrovna vyšel v časopisu Starting Up, si můžete přečíst na http://www.startingup.cz.
Tato stránka již není aktuální. Pokud chcete i nadále sledovat novinky Cristiny, doporučujeme prohlédnout si její aktuální web v angličtině cristinamuntean.com Děkujeme!