6 způsobů, jak si do konce roku získat důvěru novinářů

03/12/2014
Kategorie:

    Warning: Undefined variable $post in /home/runcloud/webapps/cristinamunteancz/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 3

    Warning: Attempt to read property "ID" on null in /home/runcloud/webapps/cristinamunteancz/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 3

Většina z nás se už se nemůže dočkat klidu kolem Vánoc a Nového Roku. Novináři také. Jenže v žádné redakci není klid, pokud novináři nevědí, že mají důvěryhodné zdroje, na které se mohou spolehnout v každém ročním období. Jak můžete v následujících týdnech využít tuto skutečnost ve svůj prospěch a zároveň posílit svoji mediální viditelnost?

Zde máte pár nápadů na to, jak využít konec roku tak, aby se vaše jména ocitla na radaru novinářů.

1: Odborné články

Můžete se s Vašimi PR zástupci domluvit na pár trendech nebo zajímavých tématech pro vaše klíčová média. Pak můžete o vybraných tématech připravit pár zajímavých odborných článků. Odborné články jsou informativní nebo názorové příspěvky psané odborníkem o věcech společného zájmu. Jejich předností je, že dokáží zajímavým způsobem komentovat a zarámovat aktuální události do většího, relevantního kontextu.

Kdy je odborný článek zajímavý? 

  • Když se dobře čte.
  • Když velmi dobře vyvažuje fakta a názory.
  • Když je trochu „evergreen“ – to znamená, že se dá stejně dobře publikovat na konci prosince nebo v průběhu ledna.

I když váš článek třeba nebude publikován v té podobě, v jaké jste ho do redakce poslali, může být alespoň citován v nějakém autorském článku redaktorů. Každopádně nevíte, kdy vaše know-how přijde editorům vhod a stáváte se tak do budoucnosti důvěryhodným zdrojem informací pro daného editora.

2: Citovatelné citace 

Také se s vaším PR poradcem můžete domluvit na tom, že sestavíte seznam citací pro média na témata vašeho zájmu: trendy ve vašem průmyslu, legislativní změny, pohyby konkurence a tak dále.

Můžete začít tím, že dáte dohromady seznam pár velmi důležitých otázek týkajících se vašeho odvětví. Pak sami nabídnete odpovědi. Vytvořte si ze seznamu otázek a odpovědí kompaktní soubor / media case a pošlete ho pak vybraným novinářům, o kterých víte, že se těmito tématy zabývají.

Co by měly vaše citace zahrnovat, aby byly citovatelné? 

  • Jsou krátké, silné a úderné.
  • Zahrnují fakta a zároveň jejich interpretaci. Pomáhají novináři umístit události do perspektivy.
  • Využívají metafory, srovnání nebo humor. De facto říkají vaše citace to, co by novináři chtěli sami říct, ale nemohou, aby nebyli příliš zaujatí. Vy ale buďte zaujatí – tím dostanete citaci do klíčových médií rychleji.

3: Vizuální podpora 

Vytvářejte pro novináře vizuální podporu: fotky, videa nebo infografiky, které si mohou stáhnout z vašeho webu a pak použít jako ilustraci k článkům. Ani nevíte, jak velké úsilí redakce vynakládají na tvorbu zajímavé grafiky.

Zdroje, které umí poskytovat relevantní vizuály, jsou k nezaplacení. Dovolte si být lídrem ve svém odvětví tím, že půjdete novinářům naproti.

Z pohledu komunikace eventuálních vizuálů: zkuste novináře formou emailu informovat, že jim nabízíte takové vizuály ke stažení. Ale nepřidávejte je v kopii vašeho emailu.

Moje zkušenost je taková, že mnoho redakcí má nastaven limit na velikost emailu, a pokud obsahují objemné přílohy, velmi často vůbec neprojdou přes server a k novinářům se nedostanou. Proto raději do emailu uveďte jen informace a odkazy na váš web, ze kterého si mohou vizuály snadno stáhnout.

4: Buďte dostupní 

Možná že jedna z vašich nočních můr je, že se nacházíte na sjezdovce, těšíte se na příjemnou jízdu dolů, a zrovna vám zazvoní mobil. Na „drátě“ je novinář, který se vás začne ptát na události, o kterých nemáte ani pojetí.

Nejdůležitější je, abyste se takovým telefonátům nevyhýbali – abyste je nebrali jako obtěžování nebo narušování vašeho klidu.

Pokud můžete a umíte komentovat spatra, je to skvělé. Pokud ne, je v pořádku komentář odmítnout.

Práce novináře je zeptat se, i když pro někoho může dotaz přijít v nejméně vhodné době. Pokud ale dokážete novináři pomoct dobrým citátem, buď protože umíte odpovědět sami, nebo protože ho nasměrujete k někomu jinému, kdo to umí, novinář na to nezapomene. Taková ochota a otevřenost je tím největším rozdílem mezi obyčejnými a spolehlivými zdroji, kterých si novináři nejvíce váží.

5: Neformální setkání 

Nebudu Vám radit, abyste se stali mediálním Ježíškem, který obejde redakce s pytlíkem dárků – i když v některých mediálních oblastech je to docela přijatelný přístup.

Pokud ale máte možnost a novináři na to mají čas, je dobré pozvat pár klíčových redaktorů, kteří o vašem odvětví píší pravidelně, na neformální setkání nad kávou nebo obědem.

Taková setkání by neměla sloužit k nabídce článků ke zveřejnění do konce roku – ediční plány jsou už dávno rozhodnuté.

Na druhou stranu, pobavit se s novinářem v neformálním prostředí v době, kdy většina lidí myslí jen na sebe a na svůj volný čas, může vyslat silný signál, že vám na něm záleží.

Navíc, můžete získat důležité informace o tom, co daná redakce plánuje na příští rok – a nikdy nevíte, kdy vám to může přijít vhod.

6: Projevte upřímnou vděčnost

Moje zkušenost je, že novinařina je dnes jednou z nejméně vděčných profesí. Nějak očekáváme, že máme informace dostávat instantně, správně a kvalitně, a zároveň nejsme ochotni si za to připlatit. Málokdy jsme také ochotní přiznat úsilí, které leží za tvorbou zpráv, ze kterých denně čerpáme.

Takže, pokud opravdu chcete vyniknout, věnujte pár minut napsání několika otevřených a upřímných emailů nejen těm novinářům, které znáte a se kterými spolupracujete, ale i těm, které pravidelně čtete. Do každodenního psaní článků investují část svých životů, a jsou to právě tyto články, které vám pomáhají se lépe rozhodovat v práci nebo v soukromém životě. Proto si myslím, že si jejich autoři zaslouží pár minut vašeho života, abyste jim ukázali, že jejich práci vidíte, oceňujete a že vám na ní záleží.

Trust Quote (16)

Ať máte do konce roku jakékoliv plány, přeji vám, abyste si tuto dobu užili v klidu. Budování důvěry s kýmkoliv, včetně novinářů, chce čas. Není ale vhodnější doba než právě konec roku na otevřenost a posílení vzájemné důvěry. Pokud je vaším úmyslem vybudovat mediální vztahy na základě otevřenosti, kompetencí a důvěry, Vánoce a Nový Rok jsou ten nejlepší čas, abyste se zástupci médií vykročili tím správným směrem.

Zabývám se strategickou komunikací, emoční a systemickou inteligencí lidí i firem. Pracuji s dnešními i budoucími lídry na rozvoji jejich komunikačních dovedností, budování osobních značek a kompetencí ve vedení týmu i firem. Lidi, týmy i společnosti podporuji formou poradenství, školení, koučinku i mentoringu.
close