Nejčastěji je největší překážkou k úspěšné firemní komunikaci nemotorný CEO.
Zde je můj seznam 10 nejčastějších hříchů, které generální ředitelé nevědomě dělají a tím sabotují úsilí svého týmu anebo např. plýtvají drahocenné rozpočty na komunikaci.
1. Já vím všechno.
Ředitelé, kteří si myslí, že vědí všechno a že nepotřebují další vzdělání, jsou přesně ti, kteří potřebují trénovat nejvíce.
2. On to dělat může.
Ne, nemůže. On může být váš mluvčí, ale nemůže být vůdcem místo vás. Firemní zastoupení přichází v balíčku s vedoucí pozicí a hezkými ročními bonusy, takže je to vlastně váš úkol být první, kdo sdílí zprávu se svými zaměstnanci a dobré i špatné zprávy se širokou veřejností.
3. Já jsem všechno.
Generální ředitelé, kteří řídí své mikro-komunikační týmy jsou náchylnější ke špatným výsledkům než ti, kteří vytvořením jasných pokynů vytvoří prostor pro jejich dosažení.
4. Nepotřebuji přípravu.
“Štěstí přeje připraveným,” řekl Benjamin Franklin. Musel vědět o čem mluví. Není-li připraven pro jakýkoli typ komunikace – živé vystoupení, prezentace nebo setkání s médii – nepodaří se mu přinést své poselství, v tom nejlepším případě. V nejhorším případě to znamená, že zaviní krizovou komunikaci s potenciálními katastrofickými následky. Měli byste znát fakta a přesně vědět, co se snažíte říct a co říci nechcete. Teprve pak můžete zůstat v bezpečí.
5. Nejdříve prodej, potom komunikace.
Jistě. Kolik klientů jste někdy přesvědčil, aby si koupili vaše produkty mlčím? Komunikace začíná v okamžiku, kdy formulujute své myšlenky ve vaší mysli, pak je sdílíte s vaším týmem. Neexistuje prodej bez komunikace. Bez zdatné komunikace nejsou žádné udržitelné zisky.
6. Uzávěrka?
Co je to? Je to ta ošklivá věc, která musí být splněna do x hodin a ještě dnes. Chcete-li být uveden v médiích, dodržujte termíny reportérů. Je lepší být první, kdo poskytne nabídku, tak můžete zvýšit své šance na získání prostoru v médiích znovu a znovu, a tak vpravit své jméno do paměti vašeho publika. Neexistují dokonalé články; jsou jen články, které mohou být zveřejněny ve stanovené lhůtě. Respektujte toto pravidlo v žurnalistice a vaše jméno vydrží v médiích navždy.
7. Chci autorizovat.
Chtěli byste totéž od svého lékaře, když se připravuje provést operaci? Ne, protože musíte respektovat jeho povolání a myslíte si, že zná své řemeslo. Žurnalistika je take profese. Respektujte novináře a budete respektováni médii.
8. Je to jen “banda ignorantů”.
Ne, novináři nechápou vaši firmu stejně dobře jako vy. Oni nejsou placeni, aby pochopili vaše podnikání, jsou vypláceni za dobré zdroje a vyprávění příběhů, které mění lidské životy. Můžete změnit svět, pokud budete dobrý zdroj. Kromě toho každé setkání s reportérem je příležitost vzdělat ho ve vašem oboru podnikání, sdílet trendy, tržní pozorování a nové tipy. Proč nevyužít šance?
9. Fakta, tabulky, grafy.
Fakta jsou dobrá, ale co je to příběh bez emocí a akce? Reportéři píší živé příběhy, které lidé chtějí číst jedním dechem. Proto je třeba okořenit váš projev historkami, příklady, metaforami a fakty, které se staly skutečným lidem. Čím přirozeněji budete komunikovat, tím lépe.
10. Kdo tady velí?
Během rozhovoru – reportér. Můžete se chtít dostat do čela a ovlivňovat směr konverzace, ale můžete to udělat jen jednou cestou: prostřednictvím vašich odpovědí. Nesnažte se reagovat na sílu silou, protože se obrátí proti vám. Zůstaňte agilní a vše bude hrát na váš prospěch.
Nyní se pojďme podívat na to, jak ředitelé mohou zlepšit výsledky svých PR týmů poté, co přijmou fakt, že komunikace je prioritou a že je to i jejich práce stát v čele a prezentovat svoji organizaci.
1. Začněte číst noviny a zapamatujte se jména novinářů, kteří pokrývají váš obor. Existuje vysoká pravděpodobnost, že se brzy potkáte, a je vždy dobré prolomit ledy s novinářem o jeho posledním článku, který jste četli.
2. Zařiďte si malý zápisník na vaše nápady. Jednou z nejtěžších věcí, která se objevuje u PR profesionálů, je získat přístup k know-how, které leží v něčí jiné hlavě. Pokud chcete komunikovat lépe, napište si ty témata, které vás zajímají a chtěli byste o nich mluvit, poté se k nim vráťte, až budete mít chvilku a rozveďte své připomínky do odborného článku. Jen málo médií váš článek odmítne.
3. Požádejte o zpětnou vazbu. Po každém setkání s médii se zeptejte svého PR poradce: “Jak jsem to mohl udělat lépe?” Naposlouchejte mu, procvičujte a zdokonalujte se.
4. Buďte vděční. Lidé ve vašem týmu vynakládají v komunikaci obrovské úsilí, aby vás přiblížili veřejnosti prostřednictvím médií. Jak staví vaši osobní značku, dělají vám tím vlastně laskavost. Oceňte to, že přináší pozitivní výsledky, skrývá se za tím mnohem více práce za scénou, než je vidět na první pohled.
5. Zůstaňte otevřený, buďte odvážný s novými myšlenkami a přístupy a ochotný učit se od všeho, co vám přijde do cesty. To platí nejen v komunikaci. Je to životní výzva. Přesto komunikace má tento špatný atribut a ukazuje nám přesně, když lžeme sami sobě. Možná to je důvod, proč tolik lidí, včetně ředitelů, se brání otevřeně komunikovat.
Jak rosteme s trhem, rozvíjí se i naše povědomí o tom, jak řídit svůj podnik. Komunikace se stává samozřejmostí pro více a více společností a již to není konkurenční výhoda. Stává se konkurenční výhodou až tehdy, když se leader – podnikatel, generální ředitel, manažer – odváží podívat do sebe a odváží se sdílet svou vizi s celým světem. U toho to začíná. Poté, je to jen otázkou volby – nebe a peklo jsou stejně blízko, stejné je to v podnikání a komunikaci.
Tato stránka již není aktuální. Pokud chcete i nadále sledovat novinky Cristiny, doporučujeme prohlédnout si její aktuální web v angličtině cristinamuntean.com Děkujeme!