Tento článek byl publikován 16.12.2013 v časopisu HR Forum.
Jak to, že i po opakovaných mediálních trénincích se některým manažerům nepodaří vyhýbat se chybám v komunikaci s novináři?
Dnes se ve většině případů pod pojmem mediální trénink rozumí jeden den školení, kdy má daný manažer poslouchat přednášku o fungování médií, pochopit, co novináři chtějí, a absolvovat pár simulací rozhovorů před kamerou následovaných jejich rozborem. Tím velmi často celý proces končí.
Nějak se automaticky předpokládá, že až bude mít manažer příště příležitost mluvit s novinářem, vybaví se mu všechny znalosti získané během jednoho dne a mediální interakci zvládne bez problémů.
V praxi to ale funguje trochu jinak. Manažer si nejspíš pamatuje pár konfrontujících okamžiků a některá doporučení, co by měl, případně neměl dělat. Pod tlakem novináře na ně ale nejspíš zapomene, a proto bude reagovat i po mediálním tréninku úplně stejně, jako by žádný trénink nikdy neabsolvoval.
Velmi přirozeně navazuje na dřívější komunikační a mediální zkušenosti manažera.
Základem je individuální práce, protože právě v rámci důvěrného vztahu s koučem se manažer může mnohem snáze otevřít.
Během první hodiny setkání se rozebírá, jak vypadají mediální zkušenosti manažera. Mluví o tom, co se v minulosti stalo, proč to tak dopadlo, a co by se mělo udělat jinak a lépe.
Zároveň se zkoumají potřeby firmy a slaďují se s osobními a profesionálními potřebami manažera. Cílem spolupráce je dlouhodobé zapojení manažera do komunikačních procesů firmy.
Kouč zjišťuje silné a slabé stránky manažera a také prozkoumává citlivé aspekty spojené s mediální komunikací. Na základě toho pak sestaví plán dalších kroků.
Ty mohou zahrnovat přednášky o mediálním světě, klasický trénink určitých technik a simulace reálných mediálních interakcí. Především je ale pozornost zaměřená na manažera a na to, co ho motivuje, co ho tíží a co by mu k dosažení komunikačních cílů pomohlo.
Sezení jsou rozdělená v čase tak, aby měl člověk nejen prostor vstřebat nové znalosti, ale hlavně aby měl možnost si je individuálně procvičit. Celý proces přirozeně integruje prvky teorie, tréninku, koučingu a mentoringu.
Výsledkem mediálního školení – tréninku nebo koučingu – by měl být vědomý manažer, který dokáže komunikovat s médií přitažlivě a efektivně, a přitom zůstane vědomý a pevný i pod tím největším tlakem. Proto je mediální koučink procesem zaměřeným především na dlouhodobý výsledek, a toho se dá dosáhnout jen časem.
Tato stránka již není aktuální. Pokud chcete i nadále sledovat novinky Cristiny, doporučujeme prohlédnout si její aktuální web v angličtině cristinamuntean.com Děkujeme!