Vzdejte se veškeré naděje, vy, co chcete dělat rychlé PR

12/04/2012

    Warning: Undefined variable $post in /home/runcloud/webapps/cristinamunteancz/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 3

    Warning: Attempt to read property "ID" on null in /home/runcloud/webapps/cristinamunteancz/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 3

Pokaždé, když za mnou přijde klient a požaduje rychlé PR, udělá se mi špatně. Tito klienti většinou potřebují PR nějaké své akce, kterou pořádají za jeden nebo dva měsíce, a nemají dostatek účastníků. Klienti také často chtějí rychlý nárůst přítomnosti v médiích v očekávání úspěšné akvizice nebo kotování na burze. V nejhorším případě si uvědomují, že nepřichází dostatek nových zákazníků a žádná další řešení pro rozvoj podnikání nefungují, tak se obracejí na PR jako na poslední možnost, aby dali podnikání zpátky do pořádku.

PR totiž není vůbec rychlé. Ráda bych se s vámi podělila o tři věci, které jsem se naučila v průběhu posledních dvou letech při založení společnosti Media Education CEE a o tři hodnoty, ve které věřím.

PR znamená myslet dlouhodobě.

To, co potřebujete, když přijdete na rychlé řešení, je zázrak, ne PR. Velké rychlé zisky byly synonymem situace na rozvíjejících se trzích střední a východní Evropy (CEE) po pádu komunismu. Ano, toto vedlo k vytvoření celé společenské třídy zbohatlíků, kteří využili pravou příležitost v pravou chvíli. Rychlé zisky fungují v hazardu nebo v krátkodobých investicích. Ale když chcete utvářet vaši image, je třeba myslet dlouhodobě.

Jen si uvědomte: jak dlouho vám trvalo získat respekt vašeho životního partnera? Není to jen získat životního partnera, ale získat jeho respekt. Chce to čas, že? Ve snaze získat respekt veřejnosti je třeba se chovat stejným způsobem: vědět, co chcete, chovat se podle toho a být důsledný. Toto je zdravý rozum, který stejně platí i v PR.

PR znamená vize, strategie a taktické plánování.

Není to náhoda, že jsem zmínila toto pořadí. Nejprve je třeba si vyjasnit, co chcete. Není to jen “Chci peníze, chci nové klienty,” ale: “Chci, aby výnos byl milion korun od klientů a dva miliony sponzorských příspěvků, čistý příjem do mé společnosti.” nebo “Chci získat a udržet 100 nových zákazníků pro mé podnikání do konce tohoto roku. Ti by mi měli přinést X čistých příjmů.” “Chci být zvolen X voliči ve volbách za tři roky.

Teprve poté můžeme hovořit o roli komunikace v dosažení vašich snů a cílů. Můžeme vytvořit vizi, vytvořit strategii a navrhnout taktický plán a začít jednat. Poté můžeme hovořit o konkrétních zdrojích, které musí být přiděleny na provádění strategie, a o potřebách těchto specifických zdrojů – peníze, školení, podpora apod. Jedno známé přísloví říká: “Pokud nevíte, kam jdete, žádná cesta vás tam nedovede.” Tak proč vytvářet rozpočet pro PR, pokud nevíte, kam jdete? Vaše investice vám přinesou hodnotu pouze za předpokladu, že máte jasnou představu ve své mysli a jste připraveni jednat tak, abyste dosáhli vámi stanovených cílů.

PR znamená upřímnost.

Legrační, že? Druhý okamžik, kdy se mi udělá špatně je, když klient ví, že má vadný produkt, a přesto je ochoten dát rozpočet do vytváření pozitivního image pro něco, co tam není.

V nejlepším případě se zavazuje ke zlepšení nedostatků při budování image výrobku. To je podle mého názoru cesta do pekel. Doba, kdy se dalo obalamutit lidi kolem na levné sliby, je pryč – nebo alespoň pevně doufám. Lidé mohou kontrolovat názory jiných uživatelů, mohou otestovat váš výrobek, přecházet mezi různými trhy a nakoupit jinde. Jediný způsob, jak splnit tuto výzvu, je jít ven až když jste plně připraveni a být smířen s tím, co máte. Není žádný problém, když výrobek ještě není dokonalý. Cesta k úspěchu je vždy ve výstavbě. Ale mít odvahu být upřímný, podívat se na problém realistickýma očima a pak se pokusit to spravit čestně a pravdivě. Věřím ve slova Richarda Bransona, že podnikání je o tvoření – dělat věci, které tu dříve nebyly a které jsou určeny učinit životy lidí lepší. V opačném případě, proč se vůbec obtěžovat?

Existuje několik dalších bodů, které bych mohla zmínit, ale nechám je na individuální konzultace. Stručně řečeno, PR je pro vás, když oceníte komunikaci. Public relations jsou o řízení vaší interakce s vaší klientelou a veřejností, ať už je to kdokoliv. Profesionální komunikační poradce může otevřít váš pohled na tento aspekt a pomoci vám ve vašem konání. To je důvod, proč tito poradci určitě patří k vám, do správní rady vaší organizace.

Víte, co je nejlepší v kvalitním PR? Je to jako v řečnictví. Dáte do toho nějakou energii a budete sdílet něco, co vychází z vašeho srdce. Potom se vaše myšlenky budou moci odrážet ve stovkách myslích a duších kolem vás. Pokud se vám podaří se jich dotknout, jejich energie se k vám vrátí v mnoha ohledech,až vás to ohromí. Vlastně jsou to velmi sobecké praktiky – čím více dáváte, tím více dostanete. Je to vášnivý způsob, jak komunikovat se světem a sám růst a rozvíjet se. Zní to jako snaha, co stojí za to vyzkoušet?

Zabývám se strategickou komunikací, emoční a systemickou inteligencí lidí i firem. Pracuji s dnešními i budoucími lídry na rozvoji jejich komunikačních dovedností, budování osobních značek a kompetencí ve vedení týmu i firem. Lidi, týmy i společnosti podporuji formou poradenství, školení, koučinku i mentoringu.
close