Při jednání vsaď te na emoce

30/04/2012

    Warning: Undefined variable $post in /home/runcloud/webapps/cristinamunteancz/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 3

    Warning: Attempt to read property "ID" on null in /home/runcloud/webapps/cristinamunteancz/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 3

Pokud se chystáte podnikat v Rumunsku, připravte se na pořádnou dávku emocí. Rumuni jsou otevření a přátelští, jak se sluší a patří na latinské národy. Na druhou stranu také zdědili výbušnost turecké kultury, cynický až černý humor, který dokonale vypilovala historie, a eleganci německých a maďarských vlivů v Transylvánii.

Tento článek byl publikován 30.4.2012 v časopisu Český export

Rumunsko spojuje jeden jazyk, ale co region, to jiný mrav. Nejvíc podnikatelských příležitostí nabízí stále hlavní město Bukurešť. Na druhou stranu, západní města jako Temešvár, Arad nebo Kluž se vyšplhaly nahoru hlavně díky kvalitním univerzitám a rumunská část Moldávie zůstává známá skvělým vínem a zemědělstvím.

Dopřejte klientovi, aby byl obdivován

Podnikatelská mentalita v Rumunsku je víceméně stejná jako v Česku.

Rumuni však nejsou přirozeně pragmatičtí: rádi nakupují, jen aby si výrobek vyzkoušeli, a pokud se jim líbí, najdou peníze, aby si ho mohli dovolit.

Abyste uspěli, musíte přinést produkt, který není jenom kvalitní, ale má také hezký design - je tak sexy, že si ho přeje každý. Musíte prostě přesvědčit, že díky vašim službám se klient stává objektem obdivu na trhu. Pak se vám mnohé dveře otevřou samy.

Díky dlouhodobému tureckému vlivu také umí Rumuni tlačit cenu dolů a smlouvat do krve, aby z toho měli dobrý pocit. Tím se může občas vyskytnout tendence jednání typu win-lose.

Pokud si ale udržíte chladnou hlavu, nepřistoupíte na občas emocionálně manipulativní techniky jednání a budete trvat na pozitivním řešení pro obě strany, měli byste být úspěšní.

Jako zaměstnanci jsou Rumuni kreativní - v dobrém i ve zlém. Proudí v nich silná energie a chuť uspět a zviditelnit sebe i své úspěchy, což jim dává zřetelnou konkurenční výhodu.

Znají svoji cenu a občas blafují, aby otestovali vaše mezery. Pokud ale získáte dobrého a loajálního zaměstnance, držte si ho zuby nehty, protože Rumuni jsou flexibilní, a pokud se necítí spokojeni u vás, utečou ke konkurenci nebo do zahraničí.

Legraci si smějí dělat jen sami ze sebe

Rumuni si také dělají rádi legraci mezi sebou, ale dávejte si pozor - pokud říkáte něco proti někomu místnímu, vzbouří se v nich patriotismus a nepřijmou vás.

Pokud jste svědkem hlasitého rozhovoru na ulici nebo výbuchu temperamentu, nebojte se, nehádají se - často se jenom baví nebo chtějí opravdu ukázat svůj postoj k věcem.

I když jsou emoce nakažlivé, nezapojujte se do hry, pokud neumíte pracovat s emocemi alespoň tak dobře jako oni.

Nejlepší je rumunského partnera oslovovat oslona přímo a otevřeně.

Ukažte jim, že si všímáte toho, co dělají dobře, a že si jich vážíte. Trocha znalosti rumunské historie pomáhá, protože Rumuni jsou silní patrioti.

Pokud se nechcete dostat do emotivní diskuze s negativním podtextem, nechte si pro sebe fakt, že jste nevěřící, nebo to, že Česká republika je jedna ze zemí s největším počtem ateistů ve světě.

Oslava musí být bohatá

Rumuni mají rádi dárky, ovšem přicházejí-li ze srdce.

Dávejte si ale pozor na nechtěnou korupci, abyste nevypadali špatně. Ptejte se lidí blízkých vašemu obchodnímu partnerovi, co se mu líbí a zda rád přijímá dárky -pokud ne, raději mu nabídněte něco symbolického.

Rumuni jsou pohostinní a mají rádi oslavy, které musí být bohaté. Doteď si pamatuji šok, když jsem poprvé viděla kousky rohlíků s pomazánkou na narozeninové oslavě kamarádky - v Rumunsku by se to považovalo za ostudu.

Rumuni na sebe dbají stejně jako Italové, kteří do Rumunska masivně investovali v 90. letech. Pokud se chystáte na jednání, pořiďte si kvalitní oblečení a boty. Klíčové ale zůstávají informace o partnerovi a otevřenost.

Jak říkala moje babička. „Musíš celý pytel soli s člověkem sníst, než ho dokážeš opravdu poznat.“ Moudrá to žena, moje babička.

Zabývám se strategickou komunikací, emoční a systemickou inteligencí lidí i firem. Pracuji s dnešními i budoucími lídry na rozvoji jejich komunikačních dovedností, budování osobních značek a kompetencí ve vedení týmu i firem. Lidi, týmy i společnosti podporuji formou poradenství, školení, koučinku i mentoringu.
close